Sunday, March 30, 2008

Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS)

bermula Isnin lepas sehingga jumaat ini, pelajar-pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Keguruan (PISMK) akan mengikuti program Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS). di sekolah-sekolah sekitar Bandar Baru Bangi.

Setiap pelajar yang belajar di IPG (Institut Pendidikan Guru) dikehendaki mengikuti program ini. program ini juga dikenali sebagai School Base Learning (SBE) dan dahuluinya dikenali sebagai Rancangan Orientasi Sekolah.

Bagi pelajar KPLI (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah) mereka baru sahaja menghabiskan PBS masing-masing pada Jumaat lepas. Manakala bagi pelajar PISMP (Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan) Sem 1 mereka telah menghabiskan PBS mereka dua minggu yang lepas. Tinggal kami pelajar PISMK Sem 5 di sekolah terkontang-kanting tanpa haluan dan tujuan penuh keboringan di sekolah.

Tanpa Haluan?

Saya mengatakan program ini tanpa haluan yang jel;as kerana pelajar PISMK dikehendaki membuat kajian untuk tesis sarjana muda mereka. Namun selepas empat kali PBS kami masih belum diberi panduan dan skop yang jekas. cuma akhir sekali baru-baru seorang profesor madya daripada OUM (Open University Malaysia) dan dua orang pegawai BPG (Bahagian Pendidikan GURU) datang melawat kami (@merawat?). ketika itu seorang Doktor daripada Jabaran R&D sedang membuat pembentangan berkenaan research kami yang mana doktor tersebut juga tidak tahu hujung pangkal kajian kami. Cuma akhirnya pada akhir pembentangan semasa sesi soal jawab, profesor madya tersebut telah mengambil bahagian dan cuba menerangkan keadaan sebenar berhubung skop kajian kami.. sekejap2 action research, kejap2 conventional research.. akhirnya kami pun pening.. gajah sama gajah bertekak , kami kancil tersepit menjadi mangsa keadaan.

Kepeningan inilah yang kami bawa bersama-sama untuk melakukan research di sekolah tanpa haluan yang jelas.. justeru macam-macam aktiviti yang telah dilakukan bagi mengisi kekosongan akibat kepeningan kami ini.

Apa aktiviti kami?

Hari pertama kami ditugaskan untuk melatih nasyid.. Mungkin sebab UStaz dan ustazah tu nak bagi kami pengalaman.. (sangka baik.. kalau buruk sangka: ustaz dan uztazah tu nak lepas tangan .. senang kerja depa.. he he..)..

Setelah dua jam setiap hari selama seminggu melatih budak2 yang sememangnya ada sedikit bakat dan sukar untuk digilap ini, kami meneruskan aktiviti rutin dengan cuba menyiapkan assigment yang masih banyak berbaki (bukan berbaki memang banyak yang xsiap..)

sambil2 tu surf internet kebutulan wireless kuat.. dan komputer kat lab laju pulak internetnya.. maka melongolah kami di situ membaca paper, blog dan yang sewaktu dengannya sehinggalah menjelang pukul 1 tengahari.. ha ha ha...

Tapi Jumaat lepas kami menjadi VIP di sekolah.. SK putrajaya ! Presint 8 telah menjemput saya memberikan ceramah sempena Maulidurrasul.. walaupun dalam keadaan tidak bersedia namun berbekalkan slide yang telah jemu saya paparkan kepada audien lain.. hari ini saya paparkan slide yang sama kepada budak-budak kecik yang suah untuk dilayan ini.. dengan pengalaman mengelentong budak2 supaya dorang insaf akhirnya budak SKPJ 1 P8 ini pun berjaya diklentongkan.. ada la riak-riak cemas bila saya tunjuk video mayat tsunami sebagai balasan orang yang xsolat.. he he padan muka.. len kali sombong lagi dengan ustaz muda ni..

Alhamdulillah dapat layanan istimewa daripada guru-guru yang masih belum kami berkenalan kesemuanya.. dijamu nasi lemak dan teh... sambil makin dan borak baru kami tahu kat cni ramai student IPIS yang sedang praktikum dan menjalani PBS.. da yang paling saya terkejut rupanya student IPPM (Institut Perguruan Perempuan Melayu Melaka) tu sebenarnya orang kampung say.. waaa.. malunyaaa.. tu la berat sangat mulut nak borak dengan orang.. org satu kampung pun dah xkenal...

tapi hari ini boring xterkata.. xde aktiviti yang boleh kami lakukan.. cuma aktiviti yang boleh menarik perhatian kami untuyk fokus hanyalah internet.. JOM blogging.. ha ha ha

No comments: